CONGKAK
Congkak merupakan sejenis permainan
tradisional Melayu. Permainan ini telah wujud sejak zaman Kesultanan Melayu
Melaka lagi, tetapi tidak pasti asalnya, samada pengaruh luar telah datang
bersama pedagang atau sememangnya telah dicipta oleh orang Melayu ketika itu.
Permainan congkak dipercayai berasal daripada dunia Afrika atau Arab, bergantung
kepada teori mana yang anda percayai. Bagaimanapun, bukti tertua yang dijumpai
oleh cari gali purba yang dibiayai oleh Persatuan National Geographic menjumpai
kepingan batu kapur yang mempunyai dua liang selari bertarikh semenjak 5000
hingga 7000 SM di masa kini Jordan.
Dalam
permainan tradisional ini, alatan yang digunakan adalah papan congkak dan buah
congkak. Kadang-kadang sebagai ganti papan congkak, lubang-lubangnya dibuat di
atas tanah. Sementara biji-biji congkak pula ialah guli-guli kaca, buah getah,
biji saga, batu-batu kecil dan sebagainya. Setiap papan congkak hanya boleh
dimainkan oleh dua orang sahaja. Papan congkak mengandungi 14 lubang yang
dipanggil "kampung". Terdapat dua lubang besar di setiap hujung papan
congkak. Lubang ini dipanggil "rumah". Panjang papan congkak tujuh
lubang biasanya sekitar 80 cm dan lebanya 18 cm. Papan congkak lazimnya dibuat
dari kayu hutan seperti merbau, keruing, balau dan sebagainya. Terdapat juga
papan congkak yang dibuat dari kayu rambutan, nangka dan sebagainya, mengikut
kemampuan si tukang pembuat congkak.
Cara-cara
bermain permainan ini ialah dua orang pemain duduk berhadapan menghadap papan
congkak dan kedua-dua pemain akan mula dengan serentak. Mereka akan memasukkan
buah satu demi satu di dalam lubang kampung dengan pergerakan dari kanan ke
kiri hingga ke rumah dan kampung lawan. Gerakan diteruskan hingga buah yang
terakhir pada tangan dimasukkan dalam kampung kosong di kawasan sendiri atau
lawan dan pemain hendaklah berhenti, sekiranya buah itu jatuh atau mati di
kampung sendiri. Pemain itu boleh menembak kampung lawan yang setentang dengan
kampungnya iaitu mengaut kesemua buah (jika ada) di dalam kampung tersebut.
Pihak lawan mengambil giliran meneruskan permainan hingga buahnya mati.
Sekiranya buah terakhir jatuh di dalam rumah sendiri, pemain boleh meneruskan
permainan dengan mengambil buah yang masih banyak di mana-mana kampung sendiri.
Sekiranya buah terakhir jatuh di kampung kosong pihak lawan, maka permainan itu
mati di situ sahaja dan pihak lawan boleh memulakan permainan seterusnya hingga
mati. Setelah tamat pusingan pertama, setiap pemain mengisi semula kampung
dengan buah congkak dan jika ada kampung yang tidak cukup buah, ia dianggap
terbakar. Kampung ini tidak boleh diisi apabila bermain pada pusingan yang
kedua, ketiga dan seterusnya hingga pihak lawan mengaku kalah.
Sepak Raga
Permainan sepak raga telah sejak zaman
Kesultanan Melayu Melaka. Pada masa itu permainan ini dimainkan oleh golongan
bangsawan.Rakyat Biasa juga menggemari permainan ini. Pada masa sekarang sepak
raga lebih dikenali dengan nama sepak takraw. Ia bukan hanya dimainkan oleh
orang Melayu sahaja tetapi bangsa-bangsa lain, malah telah dikenali di
seluruh. Bola sepak raga diperbuat daripada bilah-bilah rotan yang dianyam
bulat seperti raga sebesar isi buah kelapa dua atau tiga lapis.Permainan ini
dimulakan dengan salah seorang pemain melambung bola kepada rakannya dengan
tangan. Rakannya itu akan menimang bola itu dengan kakinya sekali atau beberapa
kali, sebelum menendangnya ke arah pemain lain. Pemain-pemain yang membentuk
lingkungan atau bulatan itu mestilah bergilir-giliran menimang bola itu dan
mengawalnya supaya tidak jatuh ke bumi. Jika bola itu jatuh, permainan dalam
pusingan tersebut ditamatkan.
Batu Seremban juga dikenali sebagai
permainan Selambut atau Serembat. Sering dimainkan di waktu lapang.Permainan
ini dimainkan oleh kanak-kanak perempuan sama ada secara individu atau
berpasangan. Ianya dimainkan secara berkumpulan seramai dua hingga empat orang
atau lebih.Biasanya ia menggunakan guli kaca, biji getah, ketul batu yang kecil
atau ketulan-ketulan objek lai berbentuk bulat. Bilangan yang biasa digunakan
sebanyak lima biji. Objek-objek ini dikenali sebagai buah Dalam bermain Batu
Seremban ini terdapat beberapa peringkat atau cara sambutan buah yang
berlainan. Bermula dengan peringkat pertama yang mudah dengan menggunakan
sebiji buah yang dinamakan sebagai buah satu hinggalah kepadaperingkat lebih
tinggi atau peringkat yang teratas dinamakan buah tujuh
Mahjong atau mahjung merupakan permainan
untuk empat orang yang berasal dari China. Mahjong membabitkan kemahiran,
strategi, dan pengiraan, termasuk juga satu tahap nasib. Bergantung kepada
variasi yang dimainkan, nasib boleh menjadi isu remeh atau faktor utama
kejayaan. Di Asia, mahjong juga popular sebagai perjudian dan sebagai permainan
komputer.
Go ialah permainan berpapan yang dimainkan
oleh dua orang. Go juga dikenali sebagai wéiqí di dalam bahasa China. Permainan
ini kaya dengan strategi yang kompleks tetapi hanya mempunyai undang-undang
permainan yang mudah. Go hanya menggunakan biji-biji berwarna hitam dan putih.
Xiangqi merupakan sebuah permainan papan
cina yang dimainkan oleh dua orang pemain. Xiangqi berada dalam keluarga yang
sama dengan catur. Xiangqi bentuk kini berasal dari China, oleh itu ianya
digelar sebagai Catur Cina. Permainan ini didapati telah mula dimainkan seawal
abad ke-4 selepas Masihi di China. Xiangqi merupakan salah satu permainan papan
yang paling popular di dunia. Ciri-ciri yang unik termasuklah pergerakan unik
pao (meriam), peraturan yang melarang panglima (seperti "raja" dalam
catur) daripada bertemu dalam garisan yang sama, serta "sungai" dan
"istana" yang mengehadkan pergerakan sesetengah buah catur.
Yo-yo cina ialah permainan dari China yang
mempunyai dua cakera yang sama saiz yang dihubungkan oleh gandar yang panjang.
Yo-yo cina akan sentiasa berpusing pada tali yang diikat pada dua batang kayu
kecil. Pemain akan memegang hujung kedua-dua kayu dan mengimbangi yo-yo
daripada jatuh. Permainan ini dikenal pasti telah wujud sejak Dinasti Ming
sekitar tahun 1386 hingga tahun 1644 selepas Masihi. Yo-yo cina tradisional
dibuat daripada buluh, dimana ianya mudah patah dan tidak sesuai untuk
aksi-aksi lasak. Sesetangah yo-yo cina dimasukkan alat yang menghasilkan bunyi
apabila dipusingkan dengan laju. Bunyi ini membolehkan pemainnya mengimbangi
kelajuan yo-yo.
Kho-kho
'Kho-kho' merupakan satu permainan
tradisional yang popular di kalangan kaum India. Permainan yang berasal dari
Maharashtra ini pada mulanya dimainkan menggunakan kereta kuda. Kebanyakan ahli
sejarah India mengatakan bahawa Kho-Kho merupakan hasil pengubahsuaian daripada
satu permainan 'Lari dan kejar' di mana seorang pemain akan berlari dan
mengejar serta menyentuh pemain lain. Permainan kho-kho ini memerlukan
kecergasan fizikal pemain serta pergerakan yang fleksibel untuk megelak
peserta-peserta lain.
Bagi
permainan kho-kho, setiap kumpulan boleh mempunyai 12 pemain.Namun, hanya 9
daripadanya akan bermain bagi satu perlawanan. Terdapat 2 giliran dalam
permainan kho-kho ini. Setiap giliran diperuntukkan selama 7 minit untuk acara
lari dan kejar. Bagi kumpulan pengejar (chaser), 8 pemain akan berada di tengah
setiap 8 kotak yang terdapat di padang permainan. Setiap 8 peserta ini akan
duduk dalam kedudukan yang bertentangan secara berselang-selang. Manakala,
pemain yang kesembilan akan bertindak sebagai pengejar. Sasaran bagi setiap
pengejar ialah menyentuh pemain lawan dengan menggunakan tapak tangan. Pemain
lawan akan tersingkir apabila pengejar menyentuhnya dengan tapak tangan tanpa
melakukan "foul", pemain lawan telah melebihi had garisan dengan
sendirinya ataupun lambat sampai ke had garisan. Pengejar boleh menukar giliran
mengejar dengan menyentuh ahli pasukannya yang lain sambil berkata "Kho
Kho". Pemain yang disentuh kemudiannya akan menjadi pengejar dan begitulah
seterusnya. Bagi setiap 2 giliran terdapat 5 minit masa rehat diberikan. Bagi
permainan 'Kho-Kho' ini, keluasan petak padang yang diperlukan ialah 27mX15m.
Asal-usul catur modern semula dikenal
dengan nama Charuranga, yang berkembang di India pada abad ke-6. Sejak awal
permainan ini sudah memperkenalkan dua pihak yang bermain, perbedaan buah catur
dengan kekuataan yang berbeda, dan kemenangan tergantung pada buah terakhir,
atau dalam catur modern ditandai dengan tumbangnya sang raja. Dalam catur kuno,
papan catur memiliki 100 kotak atau malah lebih.
Pada awal abad 19, sebuah pendapat disampaikan Kapten Hiram Cox dan Duncan Forbes bahwa dulu catur dimainkan 4 orang sekaligus, termasuk empat pemain dalam chaturanga.
Dalam terminologi sanskrit, "Chaturanga" berarti "memiliki empat bagian" dan dalam puisi epos kepahlawanan kata itu juga berarti "tentara." Nama itu sendiri bersumber dari sebuah formasi pertempuran dalam epos Mahabrata yang terkenal di India. Chaturanga adalah sebuah simulasi permainan perang guna memperlihatkan kekuatan strategi militer India saat itu.
Ashtāpada, kotak 8 x 8 di sebuah papan merupakan tempat bermain Charuranga. Papan lain yang dikenal di India adalah Dasapada 10 x 10 dan Saturankam 9 x 9.
Ilmuwan Arab Abu al-Hasan 'Alī al-Mas'ūdī memberi rincian tentang penggunaan catur yakni sebagai sebuah alat strategi militer, matematik, perjudian dan terkadang dihubungkan dengan ramalan nasib di India dan tempat lainnya. Catatan Mas'ūdī juga menunjukkan Ivory di India merupakan daerah produsen alat permainan catur untuk pertama kali, menyebarkan serta memperkenalkan permainan ini dari Persia ke India semasa Kerajaan Nushirwan.
Kemudian terjadi evolusi pada permainan chaturanga yang dikenal dengan nama Shatranj (chatrang), yakni sebuah permainan dua orang pemain yang kekalahan dan kemenangan ditentukan melalui pembersihan terhadap semua bidak lawan (kecuali raja) atau melalui penaklukan terhadap raja lawan. Posisi pion dan kuda tidak berubah, tapi bidak lain mengalami perubahan bentuk.
Pada awal abad 19, sebuah pendapat disampaikan Kapten Hiram Cox dan Duncan Forbes bahwa dulu catur dimainkan 4 orang sekaligus, termasuk empat pemain dalam chaturanga.
Dalam terminologi sanskrit, "Chaturanga" berarti "memiliki empat bagian" dan dalam puisi epos kepahlawanan kata itu juga berarti "tentara." Nama itu sendiri bersumber dari sebuah formasi pertempuran dalam epos Mahabrata yang terkenal di India. Chaturanga adalah sebuah simulasi permainan perang guna memperlihatkan kekuatan strategi militer India saat itu.
Ashtāpada, kotak 8 x 8 di sebuah papan merupakan tempat bermain Charuranga. Papan lain yang dikenal di India adalah Dasapada 10 x 10 dan Saturankam 9 x 9.
Ilmuwan Arab Abu al-Hasan 'Alī al-Mas'ūdī memberi rincian tentang penggunaan catur yakni sebagai sebuah alat strategi militer, matematik, perjudian dan terkadang dihubungkan dengan ramalan nasib di India dan tempat lainnya. Catatan Mas'ūdī juga menunjukkan Ivory di India merupakan daerah produsen alat permainan catur untuk pertama kali, menyebarkan serta memperkenalkan permainan ini dari Persia ke India semasa Kerajaan Nushirwan.
Kemudian terjadi evolusi pada permainan chaturanga yang dikenal dengan nama Shatranj (chatrang), yakni sebuah permainan dua orang pemain yang kekalahan dan kemenangan ditentukan melalui pembersihan terhadap semua bidak lawan (kecuali raja) atau melalui penaklukan terhadap raja lawan. Posisi pion dan kuda tidak berubah, tapi bidak lain mengalami perubahan bentuk.
KABADI
Kabadi ialah sebuah permainan yg dibentuk
dalam permainan tradisional India. Permainan ini sangat terkenal di Selatan
Asia dan tersebar dengan meluas di Tenggara Asia, Jepun, dan Iran. Ia adalah
permainan bangsa Bangladesh dan juga meluas di Tamil Nadu, Andura Pradesh,
Punjab dan Maharasutran di India. Kabadi juga dimainkan oleh tentera British
untuk tujuan hiburan, menjaga kemantapan badan dan juga untuk mengumpan tentera
askar dan komuniti Asia British. Dalam satu permainan, 2 pasukan dibentuk yang
mana terdiri daripada tujuh pemain. Gelanggang yang digunakan adalah 12.5m x
10m (separuh daripada gelanggang bola keranjang). Setiap pasukan mengandungi
pemain simpanan seramai 5 orang. Permainan ini dilangsungkan selama 20 minit,
dengan 5 minit setengah untuk rehat semasa pertukaran gelanggang. Satu pasukan
akan menghantar penyerang kepada pasukan pihak lawan, yang mana bertujuan untuk
menyentuh salah seorang daripada pemain pihak lawan sebelum patah balik kepada
pasukannya. Pemain yang telkah disentuh akan terkeluar dan meninggalkan padang.
Sementara itu, pihak pertahanan membentuk sebuah rantai seperti berpegangan
tangan antara satu sama lain. Jika rantai itu terputus, salah seorang pemain
pertahanan akan meninggalkan padang. Sasaran pertahanan adalah untuk
menghentikan penyerang balik ke pasukannya sebelum berhenti berehat. Jika
penyerang berhenti sebelum sampai ke destinasi, penyerang itu akan meninggalkan
padang. Pemain juga boleh melepasi sempadan garisan atau bahagian bdn mencecah
tanah di luar garisan, kecuali semasa bergelut dengan pasukan pihak lawan.
Setiap pemain yang terkeluar, pihak lawan akan mendapat mata. Pasukan yang skor
dua mata bonus, yang dipanggil lona, manakala semua pihak lawan akan
tersingkir. Pada akhir perlawanan, pasukan yang mengumpul mata tertinggi akan
menang. Permainan adalah berdasarkan kesesuaian umur dan berat. Permainan ini
terdiri daripada satu pengadil, dua pembantu pengadil, satu penjaring dan dua
pembantu penjaring.
Blog dan artikel yang menarik.
ReplyDeleteUntuk mencuba permainan Lingo sila ke laman web ini.
http://affendi.brinkster.net/lingo
Nice.....very good👍
ReplyDeletePlease don't change the indian history. Kabadi is indian traditional game. It's not from the bangladesh. Before want to write something, please clarified, verified and share. Don't spread the fake news to coming generation.
ReplyDeleteFyu
ReplyDeleteHisham tambiii
ReplyDeleteVery good
ReplyDeleteVery good
ReplyDeleteSlots Casino Review & Bonus Code - Casino Roll
ReplyDeleteAll you need to mlb 분석 know 온라인 바카라 about 룰렛 확률 the slot games, the types, bonuses and the mobile 스포티비365 version. Casino Roll is a registered third party 제목학원 website to Minimum Deposit: €20Sportsbook: 150+
Casino and Resort - Drmcd
ReplyDeleteVisit the casino and discover some of our newest and greatest dining 원주 출장안마 options in the 사천 출장샵 area. 춘천 출장샵 We'll always try our 경주 출장마사지 best 청주 출장샵 to bring you a fresh food and